woensdag 26 augustus 2009

Resume Henk

26 augustus 2009
Op 6 augustus komen we aan in Nice, de stad welke vernoemd is naar Niesje zoals ik dat heb verordineerd. Omdat ze daar nog half Italiaans zijn is de naam iets anders in de boeken terecht gekomen, maar dat laat ik verder zo……Een gezellige en mooie stad, redelijk vlak, waardoor er ook gefietst kan worden en dat hebben we dan ook gedaan. In het beste restaurant van de stad (vlg. een Belgisch echtpaar welke we daar hebben ontmoet en al 15 jaar deze kusten bevaren) hebben we de samenkomst van de 2 Niecen gevierd met een perfect diner. Mede doordat we in de haven naast zeer grote en dure superjachten lagen hadden we het daar zo goed naar onze zin, dat we een paar dagen zijn gebleven. Het rijke gevoel dat we toch al hadden werd hierdoor wel een beetje afgevlakt, maar ja in je vakantie 10 man personeel om je heen is ook geen pretje m.i.

Vaak is het zo, dat wanneer we in de ochtend vertrekken niet weten waar we die dag aan zullen komen. Het is altijd mooi weer en afhankelijk van de wind, de golven en ons humeur wordt bepaald wanneer we gaan ankeren (gebeurt weinig) of een haven zullen binnenlopen. In Monte Carlo moet je eigenlijk geweest zijn, maar het lag zo dicht bij Nice dat we het maar overgeslagen hebben. We hebben tenslotte al een paar zeer decadente steden achter de rug. San Remo, we zijn in Italië, is ons doel. Heel toeristisch natuurlijk maar wel beren gezellig.
Het varen in Italië is ook een stuk leuker geworden omdat we inmiddels verlost zijn van de honderden snelle motorjachten die de Franse Riviera terroriseren en een zeer vervelende golfslag veroorzaken.

Allasio is de volgende Italiaanse haven, voor mij een stadje dat ik nog eens wilde zien omdat ik hier 40 jaar geleden ook al eens was, toen om te kamperen en op vakantie.
Ik herkende eigenlijk niets meer. Het was wel de moeite waard er geweest te zijn, ook heel toeristisch en ook weer heel goed gegeten op een groot terras met Life muziek. (en de Muretto)

Vissersboten
De volgende dag naar Sestri de Levante. We wisten niet waar we terecht zouden komen, de pilot was wat onduidelijk, maar de af te leggen afstand klopte wel met wat we in gedachten hadden. Het bleek een heel leuk vissershaventje te zijn met eigenlijk geen plaats voor passanten. Er lagen toch 2 zeiljachten en na enig beraad hebben maar besloten om er naast te gaan liggen. Dit moest dus wel op de Griekse manier (achteruit naar de kant, op tijd je anker uit en probeer iets te vinden op de kade waar je de kont van het schip aan vast kan maken). Het anker pakte goed en een roestige ring half in het zand gevonden. Aan de grote autobanden en op een hoop gesmeten trossen konden we zien dat we misschien toch wel verkeerd lagen, wanneer er vissersboten de haven zouden binnenlopen. We besloten toch maar te verkassen naar de andere kant van onze buren, wat later bleek een goede beslissing te zijn. De vissersboten kwamen die avond af en aan en parkeerde o.a. precies op de plek waar we eerder hadden gelegen.

Aan het begin van de kade was een, op het eerste gezicht, wat bouwvallig, kantineachtig gebouwtje met een terras op de 1e verdieping. We hadden aan boord al wat gegeten en gedronken en gingen eigenlijk (om 21.00 uur) de kant op voor een ijsje of iets dergelijks. Het terras wat we zagen leek ons een leuk plekje met uitzicht over de haven en we konden ons bootje ook in de gaten houden. Het bleek een luxe restaurant te zijn met een aanbeveling van Michelin!. We waren één van de eerste bezoekers, hadden niet gereserveerd, maar konden nog net een plaatsje bemachtigen. De tent zat enige tijd later vol….We hebben ons uiteraard laten overhalen om behalve een nagerecht ook nog van alle gerechten daarvoor te genieten. Voorlopig hadden we weer genoeg gegeten…..poe,poe…

Portofino
Door naar Portofino, een zeer nauwe ingang naar een grote baai (benoemd als “de ster van de Italiaanse Riviera”) Het is een oude Romeinse vesting waar we gezien de drukte op het water en geen (of overvolle)havenfaciliteiten maar weer weggegaan zijn. De baai verder ingevaren en een plekje gevonden in Spezia. We lagen aan een lange steiger aan het begin van de haven, waar de rondvaartboten met toeristen in volle vaart in en uit vaarden. Niet leuk maar om 20.uur was dat gelukkig afgelopen.

Viareggio is de volgende bestemming, een grote en later bleek een zeer drukke haven met weinig plaats voor passanten. Naast de haven is een kanaal met toegang tot een groot Biesbosachtig rivierengebied. Hier een mooi plekje gevonden waar toch voor betaald moest worden (en niet mis…65 euro per nacht) maar dat bleek later, toen we er 3 dagen hadden gelegen. Zouden de voorspelde hoge prijzen van de Italiaanse havens nu echt gaan beginnen? Van collega zeilers hoorden we bedragen van dik boven de 100 euro in het hoogseizoen t/m sept. Voortaan eerst maar informeren wat de kosten zijn. Viareggio is ook de haven waar grote jachten worden gebouwd van het dure merk Beneti. Verder een zeer toeristische stad met een bruisend strand en nachtleven.

Livorno moet je geweest zijn denk je. Past in het rijtje Barcelona, Marseille, Toulon, Nice enz.
Viel knap tegen toen we er waren, een haven met slechte faciliteiten, krakkemikkige steigers en enorme golfbewegingen door een af en aankomen van grote schepen richting industrie haven en Ferry steigers. Wat wij van de stad gezien hebben is oud en vervallen en op sommige momenten idioot druk verkeer. Een Italiaan wordt een duivel in een auto of op zijn scooter waar er in zo’n warm land miljoenen van rondscheuren. Ik heb het gezien…

Dan naar Elba, daar moet je zeker geweest zijn. Het was nog een flink stukje varen en behoorlijk windstil. Het motortje bromt rustig op zijn 2800 toeren en een strak zeiltje uit zorgt voor een stabiel vaargedrag en een heerlijke schaduw in de kuip Zwitserleven is een begrip waar, lijkt het tegenwoordig een taboe op zit, maar het zal ons een worst zijn….lang genoeg gewerkt.We zien ze niet vaak, maar die dag kwamen de dolfijnen ons weer een poosje gezelschap houden. In een woord, fantastisch. Porto Ferraio is de belangrijkste plaats op Elba waar ooit Napoleon verbannen is geweest. Een heel gezellig stadje

Krista zei

Henk, waarom schrijf je niet vaker wat! Je hebt talent :) Bovendien ben je ook niet bevreesd een kritisch geluid te laten horen ;)
Ik wil wel meer van je lezen...